söndag 4 september 2011

LILA FAVORITER


"Suzanne och en ann"
             Akvarell av Carl Larsson


Det sägs att färger har betydelse även i betydelsen karaktär och en del människor känner verkligen en klar samhörighet med en viss färg. Två av mina lila favvisar gör det.

En av dem är min guddotter, som för övrigt har sitt förnamn gemensamt med Carl Larssons akvarellmålning ovan. Ända sedan hon var riktigt ung har hon dragits till den lila/violetta färgen när det gäller det mesta. I det mesta ingår förstås kläder men hon har även målat (eller låtit måla) en kakelugn och hela sitt vackra hus lila.
  
Den andra "lila damen" är en f d kollega till mig och numera målarkompis. Hon bär nästan alltid kläder av någon lila nyans. Om hon har skaffat sig något nytt att ha på sig kan man vara nästan säker på att färgen är lila.

Vad för betydelse har då denna färg? Enligt Feng Shui ger lila en känsla av rikedom och lojalitet och det beror bl a på att lila förr var en färg som kungligheter ofta bar (rikedom). Lila betyder också kvinnlighet (lojalitet?). Denna färg har jättemånga positiva egenskaper enligt Feng Shui som jag kan härleda till de två lilaälskarna men jag tror inte att jag rabblar upp allt, för då kanske de får hybris. Det finns några få negativa egenskaper också men dessa har jag inte lagt märke till hos mina lila-favoriter.

När jag försökte att sätta mig in i färgernas betydelse blev jag fångad av en hemsida kallad "Häxkraft" och, förutom en rad positiva egenskaper, framgick att violett/lila är en stark och kraftfull färg. Så kraftfull att man inte orkar vara länge i ett rum som är målat med lila färg. Dessutom lär det vara bra att ha på sig lila kläder när man behöver extra kraft, t ex vid jobbintervjuer.

Själv har jag inte hittat någon färg som självklart är min egen, men, trots att en f d kollega påstod att jag smälte in i en ful, beige-grå-spräcklig matta, vilket inte var särskilt smickrande, älskar jag färger. Jag t o m drömmer i färg, till skillnad från många andra.

Den här lilla buketten med lila/violetta blommor förärar jag alla som tycker om den färgen.

Lila blommor
Foto: Ulla Olofsson

PS.

Trots att "Häxkraft" påstår att man inte orkar befinna sig länge i ett rum som är målat i lila färg, har S och hennes familj bott många år i sitt lilafärgade hus. Att de har lyckats med det beror kanske delvis på att huset är målat ljust lila och färgen dessutom finns på utsidan av huset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar