onsdag 22 augusti 2012

FÖLJ MED PÅ RESAN


Det är helt fantastiskt att med teknikens hjälp kunna resa och resa långt bort. Den här gången följer jag med min systers barnbarn, E, som under en period arbetar i Singapore. Genom hennes blogg får jag ta del av hennes upplevelser där. Tidigare har jag "varit" i Kanada och USA när bekanta till mig var på resande fot i dessa länder.

För att återkomma till Singapore bor E i huset på bilden här ovan. Det som jag allra mest impats av är att hon får lägenheten städad tre gånger i veckan.

Jag har också imponerats av E:s fotografier och jag kommer att visa några av dem i min blogg framöver. Dessa börjar jag med:


Den här intressanta byggnaden som heter Singapore Flyer och ligger i Marina Bay har E fångat ur en spännande synvinkel.

Suntac City, Marina Bay

Arkitekten till den här byggnaden har hämtat inspiration från Feng Shui och har haft handen som förebild. De fem tornen symboliserar handens fem fingrar (eller en lotusblommas fem blad för den som så vill).


Från byggnader till Gardens by the Bay, som är tänkt att i stället för att vara en trädgård i Singapore göra Singapore till en stad i trädgården. Parken består av Bay Central Garden som ligger mellan Bay South och Bay East Gardens. I Bay South Garden finns de speciella och till formen spännande "superträden" från Super Tree Grove. Dessa trädkonstruktioner lyses kvällar och nätter upp av ljus från solenergi. Mellan två av träden har en gångväg (skyway) byggts, varifrån utsikten över Marina Bay är storslagen. Läs mer om Gardens by the Bay här.

Det var allt från Singapore för den här gången. Det är inte utan att man blir sugen på att resa dit i verkligheten också.









12 kommentarer:

  1. Hej.
    Kan vi få länken till E:s blogg tro?

    Kramar Dali

    SvaraRadera
  2. En sadan fantastisk arkiteltur och bra forton. Kul att fa resa med, tck. Vi ser nu fram emot Claes ankomst den 3 sept.
    Kram fran oss B

    SvaraRadera
  3. Ja, häftig arkitektur och riktigt bra fotografier. Det skall bli roligt att höra om Claes resa när han kommer tillbaka.
    Kram
    Ulla

    SvaraRadera
  4. 1999 mellanlandade jag i Singapore på väg till Australien. Sedan dess har det tillkommit en mängd fantastiska byggnader. Drack i alla fall Singapore Sling på rätt ställe.
    Kram S

    SvaraRadera
  5. Raffles och Singapore Sling vore inte fel!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du måste passa på att resa dit själv Ulla! Har också varit där och glömmer aldrig landet. Maten, Little India, atmosfären, människorna som är så vänliga. Ta chansen nu när du har en anledning att resa dit! Kram Katinka

    SvaraRadera
  7. Bra resmål, helt klart. För oss är det Karlstad som gäller härnäst. Skall se Lerinutställningen bl a.
    Träffas vi hos Ewa i höst? Jag har anmält mig till den första kursen. Hoppas att vi ses då.
    Kram
    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bokat in båda kurserna! Serbmyclet fram emot dem.

      Radera
    2. Det skall bli roligt. Laddar!

      Radera
  8. Hej Ulla!

    Vad kul att du följer med på resan! Det är skönt att tekniken har gått så mycket framåt att man dela allt med sina nära o kära trots att de är på andra sidan jorden!

    SvaraRadera
  9. Hej Emelie!

    Ja, det är fantastiskt att kunna hänga sig på när andra far iväg. Jag uppskattar verkligen Singaporeresan. Kan tänka mig att du ser fram mot att Patrik skall ansluta sig irl. Hälsa så gott till honom när han kommer.

    SvaraRadera