fredag 3 augusti 2012

PROBLEM MED GRÄVLINGAR?

Morbror Gösta och jag efter grävlingsjakt


Det finns somliga som har problem med grävlingar i trädgården och jag, som inte har sett en grävling sedan jag var ungefär tre år och då en död sådan, lämnar här några tips om hur man kan råda bot på problemet.

Enligt Naturvårdsverket skall man se upp om grävlingen bygger bo under husgrunden. Ingången bör då sättas igen och husgrunden tätas, obs när grävlingen inte är inne. Det är inte aktuellt i det här fallet men kan vara bra att känna till.

Tillämpar man skyddsjakt är jakttiden på grävling mellan den 1 augusti och den 15 februari. Skyddsjakt kan emellertid tillåtas hela året, t ex på öar, på gård eller i trädgård. Vid skyddsjakt fångas grävlingen vanligtvis i en fälla. Därefter skall den avlivas på plats efter fångsten. Godkända fällor hittar ni på Naturvårdsverkets hemsida. Grävlinggryt kan ha många ingångar och jag antar att risken för att de skall smita ut är stor om man inte satt fällor vid alla in-/utgångarna.

Det första tipset är alltså att sätta ut fällor.

Tips nummer två är att använda ett bekämpningsmedel. Det finns åtminstone ett sådant, som, enligt tillverkaren, skall vara miljövänligt. Djurvänligt lär det väl inte vara, kan jag tro. Att göra reklam för ett djurutrotningsmedel vill jag inte göra men sök på Google så hittar ni det säkert. (Dubbelmoral)

Ett tredje tips, som jag också har läst mig till på nätet, är att markera det grävlingutsatta området med människourin. Alltså, ut i trädgården och markera det område där besten huserar, så blir ni eventuellt av med problemet. Lämpligt är i så fall att utföra denna procedur under dagtid, för att undvika att stöta på marodören, som är i farten kvälls- och nattetid. Visserligen attackerar grävlingen inte människor men den kan bita ifrån om den blir överraskad. Ett tips i tipset är att "vattna" med kanna för att inte genera grannarna.

Av dessa tre tips - fällor, bekämpningsmedel och revirpinkande - skulle jag ha börjat med det sistnämnda, för det är ju av nöden lättillgängligt. Det låter som ett aprilskämt förstås men om det fungerar är det både miljö- och djurvänligt.

Även om problemet med grävlingen skulle bli avhjälpt, återstår frågan om hur man skall få bort larverna eller vad det är som lockar i gräsmattan men det får bli ett senare kapitel.

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart foto. Först trodde jag du höll Gösta i handen, men du håller i bössan!

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör jag visst. Tänk att jag varit så djärv!

    SvaraRadera