måndag 12 december 2011

ISLÄNDSK JULKALENDER


Den isländska julkalendern börjar idag, den 12 december, då den första av 13 jultomtar kommer ned från berget, där de bor i en grotta, och i skymningen smyger till människornas hus och hittar på en massa bus och otyg. Tomtarna kommer sedan en varje dag fram tills den siste har anlänt den 24 december, på själva julaftonen. Med början den 25 december drar de sig tillbaka till berget, också då en varje dag, så att när alla tomtarna har försvunnit den 6 januari är julen slut. Du kan läsa mer om isländska jultraditioner här.

Vad jag har förstått är tomtarna inte direkt snälla, utan de har en hel del fuffens för sig. De isländska barnen är nog trots detta inte särskilt rädda för dem, utan ser nog mer fram mot vad tomtarna under natten har lagt i skon som placerats i fönstret. Har barnen varit stygga kan det hända att tomten till exempel lägger en potatis i skon och en potatis kan ju inte vara speciellt roligt att få. Det inträffar nog sällan, förstås, för de isländska barnen är vanligtvis jättesnälla.

Vi har vänner som skall tillbringa julen hos sin dotter på Island och av dem har vi fått en isländsk julkalender med de 13 jultomtarna. Denna sed var för mig helt okänd och jag kommer att presentera dessa tomtar varje dag fram till julafton. Vännerna på Island får gärna kommentera och komplettera inläggen. Rätta mig gärna ifall jag skriver något tokigt.

Dagens tomte heter, som framgår av bilden, FÅRKÄTTE-STOLPEN på svenska.

3 kommentarer:

  1. Den verkar trevlig, kanske kan jag låna till undervisningen nästa år?

    SvaraRadera
  2. Det får du gärna. Roligt att lära sig om seder och bruk i andra länder.

    UBO

    SvaraRadera
  3. Går denna att köpa någonstans?

    SvaraRadera