torsdag 15 december 2011

JULGODIS


Dagens julgodistillverkning blev långt ifrån vad jag hade tänkt mig. Jag skulle nämligen göra ekollon av grönfärgad marsipan, delvis doppade i choklad. Egen design, minsann. Roligt att sätta sin egen prägel på det man gör. Men när de stackars "ekollonen" hade doppats i chokladen liknade de minst av allt ekollon. Jag försökte intala mig att de såg ut som råttor åtminstone men det vore faktiskt att förolämpa råttorna. Så mycket för egen design! Jag tror nog att de trots det märkliga utseendet kommer att gå åt, för jag känner åtminstone en som tycker om marsipan.

Efter fiaskot med ekollonen gjorde jag marsipankulor, också de skulle doppas i choklad. I receptet stod att man skulle krossa polkagrisar och strö över innan chokladen hade stelnat. Stora O blev inkopplad på krossandet av polkagrisstången som vårt barnbarn, E, hade glömt kvar hos oss. Först kom morteln fram men då blev det bara pulver. Pulver blev det också när han därefter körde bitar av polkagrisstången i en elektrisk kaffekvarn. Då, och då först, kom jag att tänka på att jag faktiskt hade en burk med polkaströssel i skåpet och simsalabim var dessa marsipankulor dekorerade och klara. Det sista momentet var förstås att gå över ån efter vatten.

I morgon skall vi fortsätta julgodistillverkningen, fast då med läckerheter utan marsipan och helst sådana med obestämbara former eller som passar i små formar.

2 kommentarer:

  1. Nu vill vi allt se ett foto av dina ekollon också.

    SvaraRadera
  2. Det blir inget med det. Jag har nu lagt dem i kylskåpet i en burk med tättslutande lock. "Ekollonnen var lika fula idag - men ack,
    så goda!

    UBO

    SvaraRadera