måndag 19 december 2011

SVINRYGG


Visserligen är grisar/svin högaktuella nu i juletid men det här inlägget om svinrygg har absolut inget med den stundande högtiden att göra.

När jag tittade på Nobelfesten på TV i år och hänfördes (och ibland förskräcktes) av de många fantastiska håruppsättningarna, kom jag att tänka på när jag någon gång under senare häften av 50-talet hade en frisyr som kallades för svinrygg och då vid ett speciellt tillfälle.

Svinrygg är en frisyr där långt eller halvlångt hår tuperas och sätts upp i en långsmal knut från hjässan och ner till nacken, som på bilden ovan. Detta konststycke hade jag lyckats med och just den här dagen hade jag, efter att ha hört ryktas att det skulle underlätta håruppsättningen, stoppat in en bulle i knuten bak i nacken, Jag kommer inte ihåg vad för slags bulle det var men så här i efterhand tycker jag att ett korvbröd skulle ha passat bra med tanke på dess form. Med denna stiliga frisyr och iklädd en kamelhårskappa gav jag mig iväg till skolan. (Givetvis hade jag mer på mig än en kappa.) På dagsschemat fanns bl a en gymnastiklektion och då vår ordinarie, kvinnliga lärare av någon anledning inte var på skolan fick vi en manlig vikarie, vilket innebar att gymnastikövningarna skiljde sig från de vanliga. Bl a skulle vi få prova på att göra frivolter och det tyckte jag verkade spännande. Magistern stod vid mattan redo att hjälpa till, eller ta emot oss snarare. När det var min tur tog jag sats och hoppade av hjärtans lust. Jag hade totalt glömt bort att jag hade en bulle i håret. Gissa vad som, förutom jag själv, kom farandes? Jo, bullen. Det var pinsamt värre, för jag tror inte att det var så många som kände till tricket med bulle i frisyren. Fy så jag skämdes!

Efter denna penibla situation använde jag aldrig mer några "tillsatser" i svinryggen.

Det är märkligt hur tankarna far iväg - från Nobelfesten i Stockholm till en gymnastiksal i Göteborg.




2 kommentarer:

  1. Precis som en sån som på bilden hade jag också i tonåren någon gång, fast utan vetebulle. Otroligt att man kunde tycka att man var fin.
    Mannes kommentar: Jag tyckte du var jättefin. Brigitte Bardot hade också en sådan.

    SvaraRadera
  2. Jag är övertygad om att du var jättefin i svinrygg.

    SvaraRadera