torsdag 1 mars 2012

SVERIGES MÄSTERKOCK

Ägg Benedict

Jag gör absolut inte anspråk på titeln Sveriges Mästerkock men igår kväll inspirerades jag, trots hetsen mot de tävlande i TV-programmet Sveriges Mästerkock, till att för första gången prova på att laga Ägg Benedict. (Jag har alltid trott att det heter Ägg Benedictine.) Egentligen är det en brunchrätt men vi avnjöt den ikväll och det gick bra det också.

Undrar just hur min variant skulle ha bedömts av de kritiska jurymedlemmarna i TV-programmet? Det pocherade ägget som är gömt under Hollandaisesåsen var lite i lösaste laget men formen var OK. På den andra tallriken syns det att äggformen är ojämn. Enligt receptet skall man, efter att ha kylt av ägget i kallt vatten, putsa formen men det iddes jag inte, varför valet av bildmotiv var givet.

Stora O, som tack och lov inte är särskilt kräsen av sig, tyckte att det smakade bra. Själv ansåg jag att såsen och det brynta brödet var väl fett trots att jag hade minskat ner smörmängden till hälften, men ner slank det, alltihop. Receptet finner ni här om ni blir sugna.


PS. Jag fuskade och använde Blå Bands Hollandaisesås (pulver).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar