söndag 25 mars 2012

HÖG TID


Nu när jag har skrivit om sommartid och om det ena vårtecknet efter det andra och till och med vädrat sommar kom jag just på att det faktiskt är hög tid att jag ersätter bloggens vinterbild av Lilla Solberga med sommarbilden, så det skall jag göra i morgon.

Den senaste tiden har Stora O och jag följt planeterna Venus och Jupiters färd på himlavalvet. Första gången vi tittade, för ca 10 kvällar sedan, kunde vi se den starkt lysande Venus till höger om Jupiter. Därefter förflyttades de båda planeterna successivt så att de så småningom såg ut att befinna sig rakt under varandra, d v s Venus överst och Jupiter underst, men då var det molnigt, så det fick vi inte uppleva. Det är över 20 år sedan detta fenomen inträffade senast. Ikväll befinner sig Venus till vänster ovanför Jupiter och månen "strax intill" Jupiter. I morgon kväll skall tydligen månen befinna sig intill Venus. Jag har fullt sjå med att kolla så att det jag skriver om planeternas och månens ställningar på himlen stämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar