måndag 19 mars 2012

JORDAD


Det man oftast tänker på när man hör ordet jordning är jordning av elektriska apparater. Principen är densamma men i det här fallet avses att jorda sin kropp. Vad händer vid jordning? Enligt vad jag har kunnat förstå och utan att ha läst boken Att vara jordad är det att genom jordning neutralisera de farliga fria radikalerna vi har i kroppen (positivt laddade molekyler som saknar en elektron), som är skadliga för vår hälsa. De flesta av oss går omkring med ohälsosamma laddningar i kroppastollen som skapar olika former av ohälsa, t ex inflammationer, smärta, stress, sömnproblem och låg energihalt.

Hur jordar man sig? Det allra mest effektiva sättet är att gå barfota utomhus. Det kan vi som bor på landet lättast göra, förutsatt att det är sommar och varmt ute. Genom att man jordar sig fylls kroppen på med negativ laddning (fria elektroner) som finns i överflöd på jordskorpan. Eftersom barfotasäsongen är begränsad och asfalt inte släpper igenom de fria elektronerna finns nu en uppsjö av hjälpmedel att ta till för att bli jordad, t ex:

Speciella lakan (jordar dig medan du sover gott)
Universalmatta
Musmatta
Armband
Jordade flipflopskor
Bilmattor
Klisterlappar
Jordstavar
Earthingsladdar
m fl

Jag har en barndomsvän som har låtit jorda sig genom en stav fäst i marken förbunden med en sladd som fästs i hennes säng och jag väntar nu med spänning på att få reda på om hon känner någon skillnad. "Hon får se upp när åskan går", var Stora O:s kommentar när han hörde talas om hennes jordningsförsök.

Ta nu för allt i världen inte detta som en rekommendation från min sida. Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro. Inte har jag heller tillräckligt med kunskap om elektroner, molekyler m m för att inse riktigheten av jordning. Men, eftersom det kan ligga någon sanning i det och eftersom jag tycker att det skall bli skönt, kommer jag att gå barfota så ofta jag kan i sommar - för säkerhets skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar