fredag 30 mars 2012

PERIODARE



Igår, som vanligt sista torsdagen varje månad, var det dags för stickkafé i Herrljunga och jag blev så sugen på att sticka. Upplysningsvis har stickkaféet bytt lokal och håller numera till på Blå Fågeln på Storgatan.

Egentligen är det märkligt att jag just nu när våren pockar på att en massa andra saker skall göras får en sådan oemotståndlig lust att sticka, men så är det med mig. När infallen (anfallen?) kommer gäller det att smida medan järnet är varmt. Alltså begav jag mig till Blå Fågeln igår för att skaffa garn. Väl hemma igen hjälpte Stora O mig att hålla garnhärvorna medan jag nystade och när det var klart kunde jag sätta fart på stickorna.

Jag har tidigare skrivit om att jag har mängder med garn liggande och jag har tänkt att jag skall sticka upp det innan jag köper nytt men garnet jag köpte igår är speciellt, Silky/Wool, mjukt och stadigt på samma gång, så just det måste jag förstås ha omedelbart, stickperiodare som jag är. När jag ändå är inne på ämnet garnlager måste jag erkänna att det inte har blivit mycket stickat i vinter, nästan ingenting alls.

Vårarbetet har, som sagt, fått en klar konkurrent i stickningen men det vackra vädret gör att jag förhoppningsvis rensar klart i rabatterna idag. Stickningen får vänta tills ikväll. Den krockar dock rejält med en fängslande bok som jag håller på att läsa, Agaat av Marlene van Niekerk. Romanen utspelar sig i lantbruksmiljö i Sydafrika och handlar om en mycket speciell relation mellan en vit lantbrukarhustru och en färgad kvinna som levt i familjen ända sedan hon var liten. Boken är svår att slita sig ifrån men en timma i solskenet på altanen med kaffe och läsning skall jag unna mig när rabatterna är klara. Är de inte klara när det är kaffedags är det boken som vinner.

Visst är det, som en vän sa´ häromdagen, roligt att ha mycket att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar