torsdag 29 mars 2012

ROSENDALS CHOCOLATE CHIP COOKIES



I helgen som gick blev jag förledd av ett lockande recept i bloggen och dagarna går, där du hittar receptet till de här goda och lättbakade kakorna. Klicka på och dagarna går på raden ovanför.

Följ gärna Annas arbetsbeskrivning. Den avviker något från Rosendals men är väl genomtänkt och bra. Kakorna på bilden är jämna, fina och, framför allt, runda. Det skulle mina också ha blivit om jag hade låtit degen ligga rekommenderade dryga två timmar i kylskåpet men jag tålade mig inte utan tog ut degen efter en timma, vilket förmodligen var orsaken till att kakorna flöt ihop. Jag skar till fyrkanter när jag tagit ut plåten ur ugnen.

Mycket fiffigt att göra en rulle av degen i en plastpåse som sedan förvaras i kylskåpet tills det är dags för gräddning. Man skär då lätt som en plätt degen till jämna, runda kakor. Mina blev, som sagt, inte runda men goda blev de, försvinnande goda. Så goda faktiskt att jag snart skall baka en omgång till och då skall jag se till att kakorna får rätt form.

1 kommentar:

  1. Det var ju roligt att de smakade. Tricket med plastpåsen gör jag med alla skurna kakor. Det funkar alltid och blir mindre kladd :-)

    SvaraRadera