torsdag 12 januari 2012

INDRAGNING AV BILJETTKONTOR


Idag har jag varit och gjort mig fin i håret på Salong på håret i Göteborg och när jag skulle lösa tågbiljett på stationen i Herrljunga, fann jag till min stora besvikelse att biljettkontoret hade stängt igen. På lappen som var uppsatt på dörren kunde jag läsa att biljetter skulle inhandlas via automaten i vänthallen och laddningar av Västtrafikkort m m skulle göras i kiosken i stationshuset.

Jag måste tillstå att jag blev besviken, för mannen som skött biljettkontoret tidigare har alltid varit så hjälpsam och vänlig och jag funderade på vad som hade hänt med honom. Omplacering, arbetslös? Då jag skulle köpa en "regionen-runt-på-24-timmar-biljett", vilket inte gick att göra via biljettautomaten, frågade jag i kiosken om jag kunde köpa en sådan där. "Inte förrän nästkommande vecka" blev svaret. (Oftast löser jag en sådan biljett för då kan jag åka spårvagn och buss i Göteborg utan att behöva krångla med Västtrafiks kort.)

Tur- och returbiljett lyckades jag köpa via automaten och betala med kort. Väl ombord på tåget frågade jag konduktören ifall det gick att köpa "regionen-runt-på.........biljett" på tåget och ifall betalningen kunde ske med kort. Ja, det gick bra i båda fallen och det kan ju vara bra att veta till nästa gång. Om man nu måste stänga biljettkontoret, tycker jag faktiskt att detta borde ha skett samtidigt som kiosken hade möjlighet att tillhandahålla de tjänster som tagits över från biljettkontoret.

När jag hade ondgjort mig över denna förändring ett tag, kopplade jag av medan tåget  tuffade fram genom ett regnigt landskap med vattensjuka åkrar. Det hade nästan slutat att regna när jag återvände till den stora järnvägsknuten Herrljunga, vars gamla stationshus nu är utan biljettkontor. Mängder med tågresenärer åker till och från Herrljunga eller byter tåg där dagligen. Var skall det sluta? Inte säljs där Herrljunga bröstkarameller heller men, för all del, godis finns ju att köpa i kiosken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar