söndag 29 januari 2012

GRAND FINAL I SKOJARBRANSCHEN

                                                                                                                                    
Kerstin Ekman tilldelas Ivar Lo-Johanssons personliga pris 2012
för sin roman Grand Final i Skojarbranschen.


Jag har nyss läst ut Kerstin Ekmans senaste roman Grand Final i Skojarbranschen, som var otroligt välskriven som väntat. Den är, som sägs på omslaget baksida, en vass skildring av det litterära llivet. Upplägget med två helt olika kvinnliga författare som är starkt beroende av varandra är mycket intressant. Det framgår att en författare behöver ha båda kvinnornas egenskaper eller, som uttrycks i boken, "en författare är ett dubbelhövdat monster".

Eftersom Grand Final i Skojarbranschen tidigare har recenserats av många kulturkritiker och duktiga bokbloggare hänvisar jag till bloggen och dagarna går. Där kan du också via länk lyssna till en intervju med Kerstin Ekman i TV-programmet Babel.

Under läsningen träffade jag på en del ord och uttryck som jag inte hade hört tidigare, nämligen:

"Hans ansikte var likblekt av innesittande och fullt av bobbor och därdor." (?)
"...låg snön kvar på magra lägdor och vattensjuka åkerlappar." (tegar?)
"Lillemor kan inte göra sig reda för det..." (Jag tror att det betyder att hon inte kan förstå det.)
Tåpa (tafatt eller enfaldig flicka/kvinna)
"Potatisen var redan färdig när hon novrade små bitar av ..." (?)
"skruk" (båt av något slag)

Jag noterade också uttrycket leta i stället för leta efter och att KE oftast skriver opp i stället för upp.

Den här boken kommer jag att läsa om men först skall jag låna ut den till en läshungrig vän i Kungälv.

Tack än en gång till A och M för en mycket uppskattad julklapp.


3 kommentarer:

  1. Det som överraskade mig var att den var så rolig. Välskriven, klok och väldisponerad hade jag förväntat mig men kanske inte så otroligt vass humor.

    SvaraRadera
  2. Tack för min julklappsbok! Den gästbloggas det omm imorgon.

    SvaraRadera
  3. Det skall bli roligt att höra vad du tyckte om den.

    SvaraRadera