fredag 20 januari 2012

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING


Just nu håller jag på och läser "Låt den rätte komma in", skräckroman av John Ajvide Lindqvist, som för sin debutroman tilldelades Selma Lagerlöfpriset 2008. Romanen är mycket välskriven men otäck i överkant enligt min smak. Det är nästan så att man får blunda medan man läser vissa passager.

Det är egentligen egendomligt att jag fortsätter att läsa när jag tycker att handlingen är så skräckinjagande men boken är samtidigt så spännande att jag sugs med så till den milda grad att det nästan är omöjligt att sluta. (Jag känner att jag måste skriva nästan omöjligt, eftersom jag häromdagen skrev att det är lättare att fatta egna beslut när man är till åren kommen.)

Mitt i allt det hemska blev jag glad när jag hittade en underbar formulering, som jag hoppas att jag kommer att minnas när jag glömt resten, för det vet jag att jag kommer att göra. Vad sägs om detta?

"Han tittade upp medan han sprang. Månen var fortfarande med, flög tittut mellan höghusen".

Mycket spännande samtidsroman i förortsmiljö kryddad med mobbing, mord och vampyrskap men också av kärlek.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar