lördag 1 oktober 2011

LEDIGHETSKALENDERN


I min bokhylla finns den här lilla boken, "Ledighetskalendern 2005". Den är skriven av två  f d reklammän, Kim von Platen, född 1941, med valspråket När man är ledig får man tid till arbete och Göran Tull, född 1942, som lever efter principen Ta det inte så allvarligt. Sorglöshet förlänger livet. I kalendern med sina 365 röda dagar har författarna släppt loss fantasin och gett en förklaring till varför varje dag har upphöjts till arbetsfri helgdag. Av författarnas födelseår att döma kan man gissa sig till att "Ledighetskalendern" tillkom i samband med att de gick i pension.

Oktober har länge kallats Flyttmånaden och Strindberg kallade denna månad för Slaktmånaden men i den här kalendern kallas oktober för Idémånaden. Den 1 oktober har fått heta "Nyktra dagen" för att hedra motbokens avskaffning år 1955 och för att uppmärksamma att husagan avskaffades denna dag 1958. Båda nyktra beslut. Den 1 oktober är också Kinas nationaldag.

Idémånaden börjar bra för min del, för just idag skall jag åka till Mariestad och vara med på en inspirationsdag med temat "Kunskap från förr - inte bara historia" och jag hoppas att jag kommer hem med flera nya idéer. Kanske kan några av dem dessutom förverkligas, för vi skall lära oss om kunskap från förr som kan användas i dagens verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar