söndag 23 oktober 2011

DET ÄR PASSIONEN SOM GER LIVET SJÄL



Nyligen fick jag den här boken i present. Jag hade aldrig tidigare hört talas om Gun-Britt Lawurn, som har skrivit denna memoarbok från barndomsön Galtö. Det är en underbar bok i vilken hon skildrar sitt liv och hyllar kärleken, glädjen och skönheten.

Gun-Britt Lawurn är konstnär, livsnjutare, glädjespridare och skönhetsälskare och här citerar jag ett par uttryck som jag fastnade särskilt för:

"Den som kysser glädjen i flykten, lever i livets soluppgång."
"Det passionerade hjärtat åldras aldrig."
"...min inriktning i livet är att inte förlora för många ögonblick, speciellt för mig, som fyllt tjugo år."

Förutom att få läsa om G-BL:s liv,  följa med på resor, höra hennes tankar om både det ena och det andra, ta del av hennes favoritrecept m m innehåller boken också många av hennes målningar. Teddy Brunius vid Köpenhamns universitet anser att hennes måleri är starkt lyriskt präglat och att hon förenar fri kolorism med exakta realistiska detaljer och det tycker jag att han har alldeles rätt i.

Läs mer om författaren här.

2 kommentarer:

  1. Nu är det snart 10 000 bloggbesök, hörru UBO. Har du champagnen på kylning?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är förunderligt. Roligt att så många besökt min blogg. Fira med champagne? Ja, varför inte!

    SvaraRadera