lördag 15 oktober 2011

KNÄCKÄPPLEN


Häromdagen kom jag att tänka på knäckäpplen, som jag inte har ätit på jättelänge. Milda makter så sugen jag blev på dessa smarrigheter! Jag har letat upp följande information och recept på nätet och skall försöka att åstadkomma knäckäpplen till Allhelgonahelgen.
Det vi kallar knäckäpplen är detsamma som i USA kallas för candy apples. I England heter de toffee apples och i Frankrike pommes d´amour (kärleksäpplen). Kärt barn har många namn.

Det var amerikanen William K Kolb som först "uppfann" knäckäpplet 1908. Han var karamelltillverkare i Newark och experimenterade inför julhandeln. De första knäckäpplena placerade han i sitt skyltfönster och snart var succén given.

Knäckäpplen äts vid olika tillfällen i olika länder. I USA, t ex, ofta i samband med Halloweenfirandet och i Sverige och Tyskland ofta runt jultid. De är populära i många länder och säljs bl a på marknader, vid karnevaler och liknande tillställningar.

Här kommer ett recept som är hämtat ur Mannerströms Julkokbok (Norstedts):

Ingredienser (8 portioner)
8 pinnar
8 små röda äpplen, gärna Ingrid Marie
2 dl riven kokos

Sockerlag
6 dl strösocker
3/4 dl vatten
2 msk glykos
7-8 droppar röd karamellfärg

Tillagning
  • Koka ihop socker, vatten och glykos i en kastrull tills blandningen är ca 140 grader. Man kan också prova om sockerlagen är klar genom att doppa en pinne i lagen och sedan doppa den i ett glas med kallt vatten. Stelnar sockerlagen är den klar.
  • Rör i karamellfärgen.
  • Stick pinnarna i äpplena. Häll kokosen på ett fat.
  • Doppa äpplena ett och ett i sockerlagen och rulla dem genast i kokos. Låt kallna på ett bakplåtspapper.
Tips

Jag skall ta grillspett av trä istället för de egentillverkade björkpinnar som Mannerström föreslår. Björkpinnarna ser trevliga ut men jag tycker att grillspetten verkar vara stadigare.

Var försiktig, för sockerlagen är riktigt varm. Inga barn i närheten!

Använd en hushållstermometer som tål hög temperatur eller prova om sockersmeten är klar genom tipset i beredningen.

Knäckäpplen är en verklig färskvara, så mumsa i er dem samma dag som de tillagas.

Jag tror inte att vi rullade knäckäpplena i kokos i mitt hem men det låter gott så det skall jag göra. Dessutom kanske det blir lättare att lossa knäckäpplena från bakplåtspappret om det är kokos på dem.

Knäckäpplena på den översta bilden är säkert amerikanska med tanke på "pinnarnas" utseende och rosetterna. Som motvikt tar jag också med bilden på svenska knäckäpplen från Mammerströms kokbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar