söndag 10 mars 2013

KONSTRESA - THIELSKA GALLERIET

Flickor på bron, oljemålning av Edvard Munch
 
Broar återkommer i Munchs verk (t ex även i Skriet). De symboliserar övergång från ett tillstånd till ett annat. I Flickor på bron, som hyllar kvinnan, har Munch gestaltat ungdom, mognad och ålderdom i samma bild.
 
 
Igår, tidigt som attan, åkte CMO och jag till Stockholm för att gå och se Munch-utställningen på Thielska Galleriet och därefter Liljevalchs vårutställning.
 
Jag visar och kommenterar här några av den välkände norske konstnären Edvard Munchs (1863-1944) tavlor som vi såg på Thielska galleriet i samband med 150-årsjubileet av hans födelse.
 
Den sjuka flickan, oljemålning av Edvard Munch.
 
 
Motivet till Den sjuka flickan har sitt ursprung i Munchs storasysters död i tuberkulos vid 15 års ålder. Detta verk visar på den neurotiska expressionism som han använde för att förstärka bilden av verklighet. Den sjuka flickan, som finns i minst sex varianter, blev hånad och kritiserad när den visades på höstutställningen i Kristiania 1886 och blev Munchs avsked till realismen.
 
Eken, oljemålning av E Munch.
 
I denna målning tycker jag att man tydligt kan se influenser från van Gogh, särskilt i virvlarna i trädkronan.
 
E Munch blev i slutet av 1800-talet en viktig pionjär för den moderna konsten och han bidrog till utvecklingen av expressionismen och symbolismen. Några konstnärer som påverkade honom var den norske nationalistkonstnären Christian Krogh och Edouard Manet (avant-garde-måleri), Vincent van Gogh (impressionism,) Henri de Toulouse-Lautrec och Paul Gauguin, som han kom i kontakt med när han studerade i Paris.
 
Madonna, litografi av Edvard Munch.
 
Madonna, som tillsammans med bl a Skriet, ingick i en bildsvit som konstnären kallade Livsfrisen, där han tolkade det moderna psyket. Flera litografier med samma motiv fanns att beskåda.
 
Porträtt av Friedrich Nietzsche, oljemålning av Edvard Munch.
 
Museet i jugendstil uppfördes 1907 som bostad åt finansmannen Ernest Thiel, då en av Sveriges mest betydande konstsamlare, och hans familj. Thiel var en stor beundrare av filosofen Nietzsche och ansåg Munch vara bäst lämpad att tolka Nietzsches ande- och tankevärld. Han beställde därför 1905 detta monumentala postuma Nietzscheporträtt utav Munch, som han för övrigt var mecenat till. Nietzsches grundsyn återspeglades i konsten i slutet av 1800-talet och Munchs uttalande Jag målar inte vad jag ser. Jag målar vad jag såg, är en bra beskrivning av tidens anda.
 
Det blev mycket om Munkutställningen, som bestod av ca 20 oljemålningar och 95 grafiska verk, så jag återkommer med upplevelserna på Liljevalchs Vårutställning vid ett annat tillfälle.
 
Innan jag slutar tackar jag CMO för att han var så omtänksam och tog initiativet till denna resa och för en mycket trevlig och uppskattad dag tillsammans.
 
Thielska Galleriet, Stockholm
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar