torsdag 21 mars 2013

VILKEN VISP VÄLJER DU DÅ?


Den här självgående vispen fick jag i julklapp av omtänksamma Hällsviksbor. Budskapet gick inte att ta miste på. Vispen skulle förhindra att jag bränner vid maten i fortsättningen.

I ett matlagningsprogram på TV ikväll användes en likadan visp som min fina Stirrvisp. Den är batteridriven och kan ställas in på tre olika hastigheter. Tanken är att man skall placera den i kastrullen och låta Stirr sköta vispandet/rörandet under tiden man själv uträttar något annat. Jag har använt vispen vid ett flertal tillfällen men måste tillstå att jag inte vågat lämna spisen, utan stått där och förvånat övervakat vispen. Mina farhågor har varit att den skulle fara runt och välta men den står på sina tre ben kvar där man placerat den och darrar snarare än snurrar. Det funkar.

Nästa gång det skall röras i grytorna här hemma skall jag lita på vispen och prova att göra annat under tiden den arbetar. Nu gäller det bara att komma ihåg att använda den, för vanans makt är stor och ofta plockas de gamla invanda visparna fram.

Tanken på val av visp fick mig att associera till Loppan, en lek som vi lekte som barn. Ett, två, tre, fyra - vilken visp väljer du då? (Det går säkert bra att byta ut färger mot vispar - Stirrvisp, ballongvisp, elvisp eller ståltrådsvisp.) Hur den leken går till kan du se här.

När det gäller vidbränning är det ju faktiskt så att värmen på plattan har en viss betydelse också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar