lördag 16 mars 2013

VÄRMANDE VURMAR

Vintervurm 2004
 
Nästan varje vinter vurmar jag för något speciellt. Det kan vara att måla, sticka och läsa - och när jag vurmar, då vurmar jag rejält. Börjar jag t ex att sticka sockar stannar det inte vid ett par, utan resultatet blir sockar en masse, som på nedanstående bild.
 
Vintervurm 2006
 
En vinter stickade jag mössor, naturvita och vinröda i SilkyWool, ett underbart garn, mjukt och samtidigt formfast, silke och ull blandat. Förutom att jag stickade två mössor till mig själv prackade jag på släktingar och goda vänner dessa huvudbonader också. Trots att mösstickningsvurmen egentligen är över har jag lovat att sticka en mössa till en barndomsvän men jag har inte lyckats få tag i det rätta garnet ännu. Så här ser mössan ut.
 
Vintervurm 2011
 
När jag idag funderade på om jag hade haft något högintensivt tidsfördriv för mig i vinter, kunde jag först inte komma på något och det tog jag som en förklaring till varför jag har tyckt att denna vinter har varit så förskräckligt lång. Men när jag skulle göra en förteckning över de böcker jag läst i år gick det upp en talgdank, för det visade sig att jag sedan nyår hade läst ca 15 böcker och det är jättemånga för att vara mig. Jag blev riktigt förvånad, för jag läser vanligtvis så sakta. Läsning har tydligen varit min vurm i vinter och här kommer en bild på boktraven som jag plöjt. Därtill kommer några böcker som jag lånat och lämnat tillbaka och några utlånade.
 
Vintervurm 2013
 
När vintern till slut släpper sitt grepp ser jag fram mot att få påbörja vårarbetet i trädgården. Lusten till trädgårdsarbete har ökat undan för undan, så nu kan jag nästan påstå att det också har blivit en vurm. Konkurrensen från trädgårdsarbetet till trots tror jag nog att det blir tid att även framöver sticka näsan i en och annan bok. Förhoppningsvis blir det tid över för målning också. Stickningen får vänta tills nästa vinter.
 
 
 





2 kommentarer:

  1. Det vore roligt att läsa mer om det du läser här på bloggen!

    SvaraRadera
  2. Jag är dålig på att analysera som du vet men ett och annat kanske undslipper mig vad det lider. Tack för alla intressanta böcker du förser mig med!

    SvaraRadera