måndag 4 mars 2013

VAD ÄR DET VI SER?


Jag läste nyligen ett blogginlägg om en person som vid ett besök undrade hur värdfolket kunde ha en tavla med ett så läskigt motiv på sin vägg. Tavlan heter Vårsol och motivet stämmer väl överens med benämningen. Besökaren hade i den abstrakta men ändå tydliga återgivningen av vårljus sett en dödskalle med ett blödande öga!

Ingen överraskning precis att människor tolkar konst olika - här diametralt olika - men det värsta är att har man en gång hört någon uttrycka en annan syn på objektet ifråga än ens egen är det stört omöjligt att bortse ifrån det. I det här fallet kommer tanken på dödskallen med det blödande ögat förmodligen alltid att dyka upp före den positiva bilden av vårsolen.

Efter att dagligen i många år ha betraktat Gerhard Lundbergs oljemålning med ett landskapsmotiv från Kolhättan strax norr om Stenungsund, fick jag se ett hästhuvud med flygande man och en liggande docka (eller liten flicka) i vänstra nedre halvan av tavlan. Den upptäckten gör att det är hästhuvudet och dockan jag först av allt ser när jag nu tittar på tavlan, vilket är synd, för jag är ganska säker på att konstnären inte hade tänkt sig varken hästhuvud eller docka i den bohusländska naturen.

Vad ser ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar