torsdag 7 juni 2012

SURROGATMAMMA

Spenar?

Igår var vi i Falköping, där goda vänner tog oss med på poängpromenad på toppen av Ålleberg, som bjöd på en fantastisk utsikt över den betagande vackra Falbygden. Längs banan, som gick mellan blomrika ängsmarker och hagar som betas av får, fick vi syn på den här apparaten som vi inte kunde tolka som något annat än surrogatmamma till en hop små lamm. Stora O och jag, som inte är födda och uppvuxna på landet, hade aldrig tidigare sett något liknande men vi lär oss undan för undan och uppskattar att landskapet hålls öppet med hjälp av de betande djuren.

Fler lamm som verkar vara nöjda med sin surrogatmamma.

Kvällen tillbringades i värdparets hem i Falköping, där vi bland annat fick smaka på årets första jordgubbstårta, hembakad förstås. Mums! Som vanligt när vi träffar dessa f d Eriksbergsbor ventileras det som händer och har hänt i Eriksberg. När nu flera av Eriksbergs nestorer var samlade passade jag på att förhöra mig om de tidigare biblioteken i Eriksberg. Det har nämligen funnits flera och ett av dem var förlagt till värdinnans föräldrahem. När jag ytterligare satt mig in i ämnet skall jag försöka att skriva något om detta.

Tack snälla I-L och G för trevlig samvaro på Svenska Flaggans Dag. Mer svenskt än i solskenet på Ålleberg kunde det knappast ha varit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar