tisdag 12 juni 2012

SOMMARÄNG MED GULA PRICKAR

Pilgrimstavlan vid Jäla kyrka

Efter att ha blivit inspirerad av en provrunda igår tog jag med Stora O och vandrade också idag en liten sträcka på pilgrimsleden mellan Jäla och Eriksberg. Vi startade vid Jäla kyrka och gick längs en grusväg som efter ett tag övergick till skogsväg och njöt av stillheten och den vackra naturen.

På baksidan av en gammal ladugård såg vi en hemmagjord tombola som någon hade tillverkat av bl a ett oljefat. Den hade säkert tjänat ut, för den såg övergiven ut där den stod, omgiven av hundkex och nässlor.

Tombola som gjort sitt

När vi hade vandrat några kilometer slog vi oss ned i en vacker skogsdunge och drack 11-kaffe. Efter att ha suttit där och tittat och lyssnat på fåglar och filosoferat en stund, tog jag några fotografier på smörblommorna, som det fanns gott om där. Då drog jag mig till minnes när J som liten dansade omkring bland smörblommorna på ängen bakom vårt hus och sjöng en sång om en sommaräng. Det enda jag kommer ihåg av texten är "min sommaräng har gula prickar". Tråkigt att jag inte minns vad sången heter, för då kanske jag hade kunnat länka till den. Här ser ni i alla fall dagens gula prickar på fikakullen.

Sommaräng med gula prickar

Därefter packade vi ner termosen och muggarna i ryggsäcken igen och vandrade tillbaka till Jäla kyrka, där vi hade parkerat bilen. Det var en kort sträcka vi gick idag men förhoppningsvis blir vår vandring längre nästa gång.


Slutfikat

2 kommentarer:

  1. Gul som solsken, gul som gull
    Jag har hela ängen full,
    av smörblommor som står och nickar,
    mitt sommargolv har gula prickar.

    Majas alfabetsvisor :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Gula prickar var rätt i alla fall. Nu skall jag se ifall jag kan få fram melodin också.

    SvaraRadera