torsdag 21 juni 2012

BLÅ FLICKSLÄNDOR


Runt vår damm svärmade det idag av vad jag först trodde var babydagsländor. I vegetationen både i och runt dammen och i luften fanns mängder av turkos små flygfän som mest liknade akvariefiskar med förmåga att flyga. Vingarna var så skira att de inte syntes. Många av sländorna hade slagit sig ned på grässtråna och vid närmare granskning fick jag ändra min uppfattning om deras ålder, för de "dockade". Om man betänker att dagssländor bara lever en dag skulle de förstås ha kunnat vara småbarn - det gäller ju att passa på medan tid är.

Snabbt som ögat hämtade jag kameran för att föreviga händelsen. Tyvärr kunde jag inte komma tillräckligt nära utan att skrämma bort dem. Den här stackars ensamma hannen? är den enda som fastnade på plåten.


Blå flickslända (Klicka på bilden så syns den.)


När jag sedan googlade på sländor, fick jag reda på att det var blå flicksländor som svärmade vid dammen och inte dagsländor. Hur gamla flicksländorna var eller blir har jag ingen aning om, inte heller om det finns flicksländor av hankön. Det får vi väl tro, fast det inte direkt framgår av artnamnet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar