söndag 24 juli 2011

KAJOR

Foto: Dan Jonsson

Idag har jag svårt att koncentrera mig för mina tankar återkommer hela tiden till det hemska som inträffat i Oslo. Inlägget idag blir därför kort och är inte särskilt tankekrävande.

Falköpingsborna har under en längre tid störts av stora flockar kajor och olika sätt att komma tillrätta med detta problem har prövats. Idag läste jag i GP att en man gick ut på gårdsplanen när kajorna kom flygande och där sprang omkring och viftade med en röd handduk, som en tjurfäktare ungefär. Detta skrämde bort kajorna, åtminstone för tillfället. När de återkom, fick han ut och vifta igen. Frågan är nu om det var den röda färgen på handduken eller själva viftandet som skrämde fåglarna.

Där vi bor har vi en stor kajkoloni som huvudsakligen håller till vid vår nya kyrka. Skulle kajorna komma hit, skall jag prova ett knep som Stora O praktiserar emellanåt, nämligen att sakta föra armarna upp och ner. När han har demonstrerat detta förfarande för mig, har fåglarna lyft och flugit sin väg men då har det alltid gällt måsar. Fungerar detta på kajor också, kanske det är något som Falköpingsborna borde testa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar