torsdag 14 juli 2011

Gärds tekakor


Medan det ute har blåst kraftiga vårvindar idag har arbetet för min del skett inomhus. Bl a har jag bakat Gärds tekakor. Receptet kommer ursprungligen från en dam vid namn Gärd som lagade maten till dagisbarnen i vår byskola för länge sedan. Receptet gick därefter i arv till efterföljande mattanter. Själv fick jag det av Inger, som lagade så god mat och bakade så gott bröd till barnen när jag arbetade på dagis för en del år sedan.

Jag tror att alla här i trakten har receptet och bakar Gärds tekakor emellanåt, för de är verkligen jättegoda. Eftersom de innehåller havre lär de dessutom vara nyttiga.

Receptet delar jag gärna med mig av, så här kommer det:

3 dl havregryn kokas i
0,5 l mjölk
Tillsätt:
1,5 tsk salt
1,5 hg smör

-----

2 pkt jäst
1 dl sirap
0,5 l mjölk
Slå i "gröten" och blanda i
1,5 l vetemjöl.
Låt jäsa i 30 minuter.

Kavla ut degen till en 1,5 - 2 cm tjock platta.
Tag ut ungefär 25 tekakor.
Låt tekakorna jäsa i 30 minuter.
Baka i 225 - 250 graders ugnsvärme.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar