torsdag 14 juli 2011

JAG GER UPP - ÅTMINSTONE TILLFÄLLIGT

Praktlysing

Praktlysingen breder hänsynslöst ut sig i våra rabatter och dränker andra blommor som, trots dess framfart, kommit upp också i år. Visst är den vacker när den blommar i juni-juli. Just nu, när den står där i all sin prakt, är det svårt att tro att praktlysingen förekommer ganska allmänt förvildad på skräpmarker, tomter och i vägkanter. Den ståtliga gula blomman är ett ogräs med andra ord men samtidigt en mycket härdig och omtyckt rabattväxt, enligt vad jag läst mig till. Ogräs eller omtyckt rabattväxt - nu ger jag upp kampen mot praktlysingens utbredande i våra rabatter och slår mig till ro med insikten att den verkligen är vacker och färgsprakande när den blommar.

En annan sak som jag nu lägger ner är att baka surdegsbröd. Jag har just gjort mitt tredje försök och det blev ingen succé direkt. Surdegsbröd skall visserligen vara ganska kompakt men mitt blev platt och, om inte alldeles så nästintill, stenhårt och det efter flera dygns omsorg. Vår granne, B, säger att det är dumheter att hålla på med surdegsbak. "Det var sådant de gjorde förr när det inte fanns jäst", påstår han. Någon annan säger att det är bra för magen att äta bröd som inte innehåller jäst. Det må vara hur som helst med det men nu ger jag upp. Jag har sagt till mig själv att jag aldrig mer skall baka surdegsbröd men, eftersom jag är envis, bör jag kanske tillägga att jag ger upp för tillfället.

Detta tillägg gäller förmodligen kampen mot praktlysingarnas utbredande också.

1 kommentar:

  1. Det var en rolig TOK-teckning i GP idag där mannen i familjen ville ta med sig surdegen på bilsemestern. Han fick dock inte det.

    Jag har också lagt ned surdegen. Det blev segt och gött men ärligt talat gillar jag smaken bättre med jäst (eller rättare frånvaron av den syrliga smaken). Vill man ha lite av surdegskänslan konsistensmässigt tror jag på att hålla nere jästmängden och jäsa länge, långsamt och svalt. Det danska rågbrödet som var väldigt gott vet jag inte om man får till med jäst däremot.

    SvaraRadera