måndag 15 oktober 2012

SKÖRDEHETS


Nu har det varit "skugga" här på bloggen ett tag och det beror på att mycket annat har pockat på uppmärksamhet.

Några nätter förra veckan knäppte det till och blev riktigt kallt, minus fem grader som kallast på morgonen. Eftersom det i år hade blivit mer än ogräs i grönsakslandet ville jag rädda det som gick undan frosten, purjolöken till exempel. Jag fick ihop en hel bärkasse med purjolökar som jag rensade, skar i bitar, förvällde och frös in. Det tog flera timmar i anspråk. Efteråt har jag fått veta att purjolök kan stå kvar länge ute. Någon påstod till och med att de hade låtit dem övervintra i landet. Förvällningen visade sig också vara onödig om man envisades med att skörda nu, för det går tydligen att frysa ner purjolök som den är, skuren i mindre bitar. Ja, man lär så länge man lever och nu blir det purjolök för hela slanten framöver.

Rödbetor började jag också att ta upp men hejdade mig efter ett tag. De kanske kan stå kvar ett tag till. Av de rödbetor jag fick med mig in bakade jag en rödbetskaka enligt ett recept jag nyligen läst och som jag blev nyfiken på. Kakan blev riktigt god och saftig. Den påminner om morotskaka, fast morötterna har bytts ut mog rårivna rödbetor. Här hittar du receptet ifall du vill prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar