söndag 28 oktober 2012

BROOLYCKA


Häromdagen när jag "rotade" i lådorna fick jag syn på den här teckningen som vår då sexårige son har ritat, påverkad av den förskräckliga olyckan på Skåpesundsbron mellan Tjörn och Orust för 41 år sedan, då en långtradare sladdade och brakade genom räcket. Lastbilen blev hängande tjugo meter ovanför vattenytan medan släpet stod kvar på bron. Som tur var höll kopplingen mellan lastbil och släp och chauffören kunde räddas.

Denna riktigt otäcka händelse satte sina spår hos både vuxna och barn. "Pålisen" var säkert där också, tillsammans med övrig räddningspersonal. Det var länge sedan jag ägnade detta drama en tanke, men så har det ju gått 41 år sedan dess. Vart har dessa år tagit vägen?

Rubriken i GP löd: Hans liv hängde på en dragkrok och betydligt kraftigare broräcken blev en följd av olyckan.



5 kommentarer:

  1. Tror det är nåt sorts protokoll eller tidningsartikel jag ritat.

    Magnus

    SvaraRadera
  2. Klart inspirerad av tidningsuppslaget är bilden också. Fint fynd!

    SvaraRadera
  3. Bra illustration av händelsen, som måste ha varit riktigt spännande för en 6-åring.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig teckning Magnus har gjort och Herre Gud var det så längesedan.
    Siv

    SvaraRadera
  5. Ja, den är härlig och, tro´t eller ej, det är 41 år sedan.
    Jag ringer. Kram

    SvaraRadera