Det talas och skrivs en hel del om problem i samband med färdtjänst och sjukresor. Problemen beror till viss del på att taxicentralen är placerad långt från resenären, ibland till och med i ett annat land, och att den som tar emot beställningen är dåligt orienterad i de lokala förhållandena. Transportfordonen kan också komma från avlägsna orter beroende på vilket företag kommunen har avtal med och chaufförerna har då ofta dålig lokalkännedom. Är du uppmärksam invänder du kanske nu och hänvisar till det förträffliga hjälpmedlet GPS, men det har visat sig att GPS fungerar dåligt på landsbygdens småvägar, ibland inte alls.
I Alingsås Tidning kunde vi idag, t ex, läsa om en dam som beställt sjukresa för transport till lasarettet i Borås, där hon skulle opereras. Hon fick vänta förgäves på den från Västtrafik beställda taxin. Problemet löstes till sist genom att en lokal taxifirma anlitades och kvinnan hann till sjukhuset i avtalad tid.
Någon berättade för mig för ett tag sedan att en man med funktionshinder hade beställt färdtjänst för att resa en mycket kort sträcka inom vår kommun. Bilen kom ända från Göteborg, ca 10 mil härifrån. Chauffören hade noll-koll, som ett program i Radio Skaraborg heter. Han frågade därför hustrun till mannen som skulle resa hur han skulle köra för att komma till den närliggande platsen. Kvinnan tyckte att det var krångligt att beskriva vägen för chauffören som hade svårigheter med det svenska språket och erbjöd sig istället att cykla före bilen och på så vis guida chauffören dit! Jag tyckte först att detta var hysteriskt roligt men, vid närmare eftertanke, är det ju förskräckligt. Det kunde ju faktiskt ha rört sig om en brådskande, längre körning.
Fördelarna med att bo på landet är många och övervägande men just med tanke på alla missförstånd i samband med färdtjänst-/omsorgsresor, som de så förtroendeingivande kallas, lever vi farligt. Att få vara frisk och kunna klara sig för egen maskin är en nåd att stilla be om.
Kan det verkligen vara lönsamt i längden att endast se till kostnaderna när kommunerna upphandlar dessa transporter? Utöver den oro, osäkerhet och risk som resenären utsätts för kan det ur miljösynpunkt inte vara vettigt att en taxi skall köra tio mil för att transportera en person en kort sträcka och sedan köra de tio milen tillbaka.
Observera att damen på bilden inte är autentisk. Bilden är hämtad från Google.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar