onsdag 19 september 2012

DRÖMFÅNGARE

Sådana här drömfångare köpte jag till mina barnbarn när de var små och de hängdes upp ovanför deras sängar för att de skulle fånga upp onda drömmar. Drömfångare kommer ursprungligen från den indianska ojibwastammen i Nordamerika. Från början var de ungefär lika stora som en handflata och var tillverkade av en smal rot eller gren som tvinnades till en cirkel, varefter ett nät av senor flätades inuti cirkeln. Man kan likna det vid ett spindelnät, där de onda drömmarna sägs fastna. Det skall egentligen finnas en öppning mitt i nätet vid vars sida en sten eller pärla skall placeras för att locka till sig önskvärda drömmar, men det tycker jag mig inte se på drömfångaren på den här bilden.

På tal om drömmar har jag tidigare hört att de flesta människors drömmar är svart-vita men att det finns de som drömmer i färg. Själv hör jag till de sistnämnda och det är jag glad för, för jag kan ibland i mina drömmar se fantastiska konstverk, som jag en kort stund efter jag vaknat njuter oerhört mycket av och önskar att jag själv skulle kunna måla det jag sett i drömmen. En futtigt kort stund dröjer sig denna euforiska känsla kvar och sedan har bilden försvunnit - för alltid.

När jag undersökte hur det ligger till med svart-vita kontra färgdrömmar fick jag, tvärtemot vad jag tidigare hade hört, intrycket att de flesta drömmer i färg. Någon var av uppfattningen att svart-vita drömmar inte är lika betydelsefulla som färgdrömmar. Detta är säkert inte vetenskapligt belagt, men jag är i alla fall nöjd med mina färgdrömmar, särskilt de med konstupplevelser. Jag tror faktiskt att jag skall skaffa mig en egen drömfångare, med hål i mitten. Kanske det skulle underlätta för de inspirerande drömmarna att slinka igenom, men då gäller det förstås att ha färg och penslar lätt till hands innan motivet suddas ut.

4 kommentarer:

  1. Jag hade behövt en drömfångare inatt.. Drömde att jag hade någon slags cancer i ögat och gick och väntade på att jag skulle dö. Så imorse vågade jag inte sätta i linser!

    SvaraRadera
  2. Usch en sådan otäck dröm. Tur att du är frisk och kry, så på med linserna bara! Kram

    SvaraRadera
  3. Den där drömfångaren ligger nog någonstans i gömmorna om det skulle knipa :-)

    SvaraRadera
  4. Det kan vara bra att veta! Välkomna till helgen.

    SvaraRadera