torsdag 19 juli 2012

GIVE PEACE A CHANCE

Peace, love and understanding
Ring tillverkad av konstnären Tintin Hallding

Den här ringen, som konstnären Tintin Hallding, Dyrön, har skapat triggade igång minnen från tider som flytt, då engagemanget för fredsrörelsen var stort. För egen del ligger engagemangen numera på det lokala planet. Stora frågor, som miljön till exempel, oroar och berör mig verkligen och jag gör vad jag kan för att förbättra situationen men bara småskaligt och på hemmaplan. Slår mig till ro med att det är bättre att göra lite än att inte göra någonting alls.

På marsch över Hisingsbron - för fred


Annat var det den 15 maj 1982. Då skrevs historia på Ullevi i Göteborg när 100 000 människor från hela Europa hade samlats i och kring en mäktig protest mot rustningsvansinne och kärnvapenhot. Det var Nordens största fredsdemonstration som speglade människors rädsla för att Europa skulle bli slagfält för ett eventuellt storkrig mellan supermakterna USA och Sovjet. Kravet var ett kärnvapenfritt Europa.

Den dagen marscherade massor av människor för fred från många olika delar av Göteborg in mot centrum och Ullevi, där Nordiska Fredsmötet skulle hållas. I "tåget" från Hisingen gick MBY, hennes syster H och jag och jag minns att vi sjöng We shall overcome när vi gick över Hisingsbron. Solen sken och stämningen var känsloladdad. Jag kommer också ihåg att äldste sonen tyckte att jag såg militant ut på kortet men det vill jag inte riktigt kännas vid, för det var ju, trots allt, en fredsmarsch. (Pekar gör jag visserligen, dock inte med hela handen.)


Relativt unga och naiva som vi var, trodde vi säkert att vi skulle kunna förändra världen. Men det var minsann inte bara yngre som deltog i manifestet. Kolla damen med ballongen och den svajande, plisserade kjolen. Härligt med människor som håller lågan brinnande också på äldre dagar.



Med allt elände som pågår runt om i världen är det kanske dags att dra igång fredsrörelsen igen, i ännu större skala, WORLD-WIDE?

2 kommentarer:

  1. Underbart!!! Kan vi inte gå en liten fredsmarsch, kanske över Tjörnbron? Det skulle kännas bra. Det kanske finns ballonger med duvor på.

    SvaraRadera
  2. Över Tjörnbron låter lagom. Den sträckan skall väl knäna tåla. Vi kan väl måla plakat om det inte finns duvballonger.
    Jag har ingen plisserad kjol men det får gå ändå.

    PS. Golden Gate-bron hade varit lite häftigare!

    SvaraRadera