fredag 20 juli 2012

ATT ÄLSKA SIG SJÄLV


Hur ofta har man inte hört att man skall älska sig själv, för först då kan man älska andra. Det låter så bra men jag har aldrig riktigt kunna känna att det stämmer. Att älska sig själv låter i mina öron nästan lite självgott, snudd på egoistiskt. Jag har inga problem med att andra människor älskar sig själva för att kunna älska andra men hur kommer det sig då att jag kan älska, ganska många faktiskt, fast på olika sätt, utan att för den skull älska mig själv?

När jag i SRs P1 lyssnade på sommarprataren Björn Lindeblad, f d skogsmunk i Thailand och numera föreläsare och meditationslärare, förespråkar också han att man skall älska sig själv. Jag vet inte varför jag inte kan köpa konceptet, för under hela min uppväxttid har jag fått känna att jag duger bra som jag är. Missbelåten med mig själv är jag inte, utan tycker nog att jag är ganska OK, svenskt lagom i de flesta avseenden, även om det låter tråkigt.. Men kanske är ordet älska helt enkelt så värdeladdat för mig att jag vill spara det till dem jag tycker allra mest om? Om sanningen skall fram, föredrar jag att vara älskad av någon annan än mig själv. Egoistiskt? Resonemanget är svårt att få ihop - i och för sig behöver ju det ena inte utesluta det andra.

Björn Lindeblad förespråkar vidare mindfulness eller varsevarande, som han kallar det på svenska. Det kan jag däremot ta till mig och jag tycker nog att jag, utan att ägna mig åt  meditation, för det mesta lever närvarande med öppna sinnen. Mer och mer för varje dag och det känns bra.

2 kommentarer:

  1. Ulla
    Du är mycket klok, tänkande och älskansvärd.
    Sådana där dumma klyschor,
    utalade som sanningar utan ifrågasättande irriterar mig också kollosalt.
    - Varför då? Skulle man villja fråga.
    Jag älskar andra människor med hull och hår inkl. deras eventuella skavanker, men har ofta svårt att stå ut med mig själv och mina egna dumheter och tillkortakommanden. Får jobbar på att vara lite mer accepterande mot mig själv, samtidigt som kärleken till en del andra gör så hjärtat vill svämma över.
    Har ni varit i Henån? I eftermiddag plockas utställningen ner. Nu ska hösten snart planeras...Kanske lite målarkurser :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Ewa för dina värmande ord.
    Tyvärr har vi inte kommit iväg tll Henån men jag har kikat så mycket jag har kunnat på bilder på Fejan. Hoppas att du är nöjd med utställningen. Till helgen skall jag till Tjörn och hoppas då hinna med att se utställningen i Kommunhuset i Skärhamn.

    Ser inte direkt fram mot hösten men däremot mot målarkurs.


    Ha det gott tills vi ses.

    SvaraRadera