torsdag 11 augusti 2011

SKULT - SPUNK

Spunk - nytt ord

När jag läste GP på morgonen idag kände jag mig lite som Pippi Långstrump, som i "Pippi Långstrump i Söderhavet" hittade på det nya ordet spunk. I mitt fall var det inte så att jag hittade på ett nytt ord men jag upptäckte en ny betydelse av ett befintligt ord, nämligen skult.

Det första jag tänker på när jag hör ordet skult är översta delen av huvudet, hjässan. Efterforskning visar att skult förr även användes i betydelsen piphuvud, slägghuvud och skulderhöjd men, eftersom dessa betydelser i SAOB var markerade med ett kors inom parentes, antar jag att de är utdöda.

                                                         Skult - ny betydelse

Men så till dagens upptäckt. Skult har också varit ett ämbete, åtminstone på 1600-talet, för enligt "Världens gång" utsågs Lulof Stiddem 1622 till Göteborgs förste Förste skult. Jag citerar: "Hans jobb kombinerade polisiär verksamhet med såväl åklagarämbete som befogenhet att utdöma straff." Om du är intresserad kan du läsa mer om Lulof - den förste Förste skulten i dagens GP. Tyvärr går det inte att länka till "Världens gång".

Lulof Stiddem, som möjligen kom från Friesland, ingick i den skara nederländare som utförde arbetet med att bygga upp Göteborg på den plats som Gustav II Adolf pekat ut.

Dagen har börjat lovande. Undrar vilka ytterligare upptäckter jag kommer att göra?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar