måndag 13 juni 2011

SEGLATS PÅ VÄNERN

På pingstaftonen var vi ute på en härlig dagstur på Vänern med slupen OSCAR II. H, stora O:s bror, var mycket engagerad när fartyget byggdes och är det även efter det att OSCAR II blev driftklar 2004. Föreningen Slupen Sjötorp anordnar turer för turister och medlemmar, bedriver charterverksamhet m m. Läs mer om verksamheten på deras hemsida.

Slussen i Sjötorp - Göta Kanals utlopp i Vänern

Kl 09.00 påbörjades resan, som utgick från fartygets hemmahamn, Sjötorp. Därifrån slussades vi ut i Vänern via Göta Kanals sista eller första sluss, beroende på vilket håll man kommer ifrån. Färden gick norrut och vi hade inte hunnit långt förrän det vankades kaffe med fralla och nybakade bullar. Det var nästan som på skolresor förr i tiden, då man började mumsa på matsäcken så snart resan påbörjades. Jättegott smakade det, för vi åkte hemifrån redan klockan sju på morgonen.




Resan gick, som sagt, norrut över Sjötorpssjön. Därefter mellan Torsö och Kalvöarna och in i Brommösundet. På Brommö, en ö mitt emot Torsö, lade vi till och, efter att ha sträckt på benen och besökt museet i hamnen med massor av fotografier som dokumenterade Brommös historia, åt vi en välsmakande lunch ombord.

På Brommö hade tidigare funnits ett glasbruk och på museet visades en takpanna av glas. Av texten framgick att man där förr i tiden bytte ut taktegellpannorna mot takpannor av glas på sommaren för att det skulle bli ljusare på övervåningen. Något sådant hade jag aldrig tidigare hört talas om. Vilket jobb! Undrar just om de hade något tak under tegelpannorna som också behövde tas bort innan de kunde byta till glaspannor?

Brommö

Vädret var gynnsamt för aktiviteter till sjöss, lagom vind och ibland soligt, ibland molnigt. Jag tyckte att det var härligt med en hel dags avkoppling. Som passagerare kan man inte göra mycket annat än att koppla av, fundera, äta och sola. Prata också, förstås.


 
Något som jag grunnade på var om det var någon skillnad på hav och ocean. Vänern, som ju är jättestor och där man kan se himmel och vatten mötas, har jag alltid betraktat som en sjö men på Brommö fick vi på en affisch se att Vänern kallades för "hav i inlandet". Tills jag hinner utreda hur det ligger till med detta, nöjde jag mig med att konstatera att

"Havet är djupt, havet är djupt.
Nere på botten här är det toppen.
Titta och njut.
Uppe på land finns bara spring,
möda och slit för ingenting
men under ytan,
där kan man flyta.
Havet är djupt"

Nu när jag har börjat blogga märker jag att jag är mer uppmärksam, mer närvarande faktiskt. Under resan med OSCAR II studerade jag ingående de olika detaljerna på fartyget, många förnämliga hantverk. T ex var alla tåtar och tampar prydligt namngivna på små mässingsskyltar. Man förstår att det är viktigt att alla redskap är i ordning och finns på sin plats när segel skall hissas och revas.


Efter stoppet på Brommö fortsatte färden runt Torsö och när vi befann oss i jämnhöjd med Mariestad stängdes motorn av och segel hissades. Det var visserligen bara focken som hissades men känslan av att segla infann sig helt klart, när vi tyst slörade in mot Torsöbron.


Strax innan vi gick under Torsöbron startades motorn igen och vi fortsatte norrut mot Sjötorp, där vi återigen slussades, fast den här gången från Vänern och in i Göta Kanal.

Slussen Sjötorp

När klockan var ungefär halv sju på kvällen var vi tillbaka i Sjötorp efter en härlig seglats på Vänern.

Mina medseglare var bl a:

 H, I och Stora O

Kvällen tillbringades hos H och I i Ershult, där vi också övernattade. Stort tack för en trevlig pingsthelg. Det var härligt att vara på sjön hela dagen och riktigt skönt att få vila ut hos er efteråt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar