onsdag 1 juni 2011

VINTAGE?


Idag hittade jag den här gamla väskan i ladugården. Den fick jag 1960 av en älskvärd äldre engelsk dam, som använde den som handarbetsväska. Jag tyckte då och tycker fortfarande att den är fin. Kanske rentav inne nu?

Eftersom jag mest förknippar vintage med viner, kollade jag ordets betydelse med Wikipedia och där står att vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Den beskrivningen passar väl in på denna minst 50-åriga väska, som faktiskt kan ha varit gammal redan när jag fick den? Gammal och av god kvalitet, alltså.

Ursprungligen syftade vintage enbart på vin men används numera även om andra varor,
t ex kläder från en annan era. En väska är ju inte något plagg precis men dock en accessoar och kan säkert slinka med under begreppet mode. Men man skall inte förväxla vintage med retro, som innebär att ett plagg, exempelvis, är nyproducerat i en tidigare tidstypisk stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar