torsdag 9 juni 2011

SLINKEDAG


Idag har varit en riktigt skön "slinkedag", som en god vän kallade en dag då inget speciellt blev gjort, en dag som bara slank förbi. Denna "slinkedag" började med åskväder i morse. När åskmullret hade ebbat ut började det att regna och regnat har det sedan gjort hela dagen, ett stilla och välbehövligt regn.

Med belåtenhet konstaterade jag att klippa gräs, som jag hade planerat att göra, inte var att tänka på just idag. Istället fördrevs tiden med läsning, som endast avbröts när det var dags för fika- eller matpauser. En liten middagslur blev det också tid till. Underbart att ligga och läsa tills ögonen faller ihop, mitt på dagen, när det regnar ute. 

Just nu läser jag J.D. Salingers kultroman "The Catcher in the Rye", som gavs ut första gången 1951. Jag måste ha läst boken tidigare, för jag känner väl igen handlingen. Det är den andra boken på kort tid som jag läser som är skriven på speciell amerikanska. Tonårsslang i "The Catcher in the Rye" och i "The Help" av Kathryn Stockett färgade hembiträdens sätt att uttrycka sig i 60-talets amerikanska söder. Det tog förvånansvärt kort tid att komma in i dessa vitt skilda uttryckssätt. Kan det möjligen tyda på en viss anpassningsbarhet?

En "slinkedag" som denna är faktiskt väl värd att bli ihågkommen trots att den bara slunkit förbi - men för att ge dagen lite påtaglig substans vill jag berätta något som stod i GP idag, nämligen att vrångöborna har planer på att marknadsföra sin ö som kaparö. Redan nu möts man av en piratflagga vid kiosken när man stiger iland i hamnen. Piratflaggan är en påminnelse om Johanna Hård, som bodde på Vrångö och som påstås ha varit med i planeringen av kapningen av den danska jakten "Frau Mette" 1823. Johanna Hård kunde emellertid inte knytas till brottet utan friades medan tre av kaparna avrättades och den fjärde fick livstid på fästning. Om vrångöborna skulle bestämma sig för att slå mynt av denna kaparhistoria, har jag en f d kollega som bor på Vrångö, som jag tror skulle bli en fantastisk Johanna Hård och, som i denna roll, skulle kunna dryga ut sin pension en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar