onsdag 22 juni 2011

SE UPP FÖR DRÖNARE!



Efter att på radion hört talas om drönare i form av obemannade, fjärrstyrda små stridsflygplan som bl a används i Afghanistan, började jag fundera på vad jag kände till om drönare.

Det jag kunde komma på var ett slags bi med det namnet och att  någon som är lat av sig kallas drönare. Att en drönare (bi), vars enda uppgift är att befrukta drottningen, av sina kompisar arbetsbina betraktas som lat, kan man ju förstå. Kanske är det upphovet till uttrycket drönare i bemärkelsen latmask?

Men, nytt för mig är också att det finns en drönarklubb, som kallas The Drones Club, vars medlemmar har inspirerats av ungkarlarna som P G Woodhouse beskriver i sina biografiska berättelser och som kännetecknas av excentrisk klädstil, speciell humor och "stiff upper lip".

Hur som helst, oavsett om det är fråga om bin, latmaskar, små fjärrstyrda stridsflygplan eller drönarklubbsmedlemmar - se upp, särskilt om de svärmar!


 

1 kommentar:

  1. Woodhouse är det första jag tänker på när jag hör ordet "drönare". Måste läsa något av honom snart - så bra.

    SvaraRadera