torsdag 4 april 2013

VÅRKÄNSLA

Rosenböna (2012)

Det är ett evigt tjat om våren på den här bloggen i år men vad jag förstår är jag inte den enda som desperat längtar efter den. Visserligen har vi haft strålande väder, soligt och plusgrader, en längre tid nu men på nätterna är det kallt. De vackra dagarna gör att det kliar extra mycket i fingrarna efter att få sätta spaden i jorden.

Även om tjälen håller i sig kan man ju i alla fall förbereda sig. Idag skall jag iväg och skaffa frön så att jag kan förgro Rosenböna, Klockranka och Blomman för dagen. Läste någonstans att man kan förgro i toalettrullar (Det som blir kvar efter att pappret är förbrukat.). De kan med fördel delas på mitten så att man får två små "krukor" som skall placeras på en bricka eller liknande. Vattning skall ske på brickan så att plantorna kan suga upp vattnet underifrån.

Nu kommer uttjänta toalettrullar till användning igen. Förra gången det var aktuellt var när jag sparade rullar till barnbarnsaffären som vi hade i vårt förra hem på Tjörn. Tipset att spara på toalettrullar till barnbarnen fick jag av min syster. Hennes man tyckte att det var knäppt men jag nappade direkt.

För att återgå till våren kan jag berätta att det flög ett transträck över Lilla Solberga på Annandag Påsk. Det var bara åtta tranor men vi såg dem trots att de flög väldigt högt. Vi har hört tranornas glada trumpetande flera gånger tidigare men detta var första gången vi fick syn på dem. Tranornas ankomst är, som så mycket annat i år, sen. Radio Skaraborg rapporterade att det fanns 1.320 tranor vid Trandansen idag, vilket skall jämföras med 26.000 motsvarande dag förra året. Vi lär få se många fler av vårens budbärare på deras väg till Hornborgasjön.

 
Bönderna är också angelägna om att kunna påbörja vårbruket. På dagens förmiddagspromenad såg vi att gödselhögar var utkörda på åkrarna klara att plöjas ned i jorden så snart tjälen släpper sitt grepp. Min planerade odling i avdankade toalettrullar känns plötsligt ynkligt anspråkslös men, om plantorna tar sig och trivs där de blir utplanterade, kommer de att växa i höjden rejält och glädja oss med sina vackra blommor framöver.
 
-------------
 
Nu har jag varit hos trädgårdshandlaren men där fanns inte de frön jag var ute efter, så jag skall beställa på nätet istället. Jag var hos tandläkaren också och medan jag väntade på min tur fick jag syn på den här dikten av Robert L. Stevenson. Det är väl inte bromfrön som avses - men ändå.
 
Bedöm inte varje enskild dag efter den skörd du skördar
utan utifrån de frön du planterar.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar