lördag 20 april 2013

RIKTIG MOR?

 
Uppgifter om nyfödda 1941 och 1965
 
Jag följer med stor behållning Katinkabloggen, där ett inlägg med rubriken En riktig mor håller reda på barnsjukdomarna publicerades tidigare i april. Inlägget var skrivet efter det att ett av Katinkas barnbarn hade insjuknat i vattenkoppor. För att kunna svara på sonens fråga om han hade haft denna sjukdom i barndomen sökte hon (och fann) en pärm där alla noteringar om de egna barnens sjukdomar, vaccineringar, viktkurvor m m förvarades. Viss tvekan förekom beträffande pålitligheten i de över 30 år gamla anteckningarna, då den ene sonen inte verkade ha haft en enda barnsjukdom. Katinka tycktes ha dåligt samvete för att hon fick leta efter sin pärm men jag blev imponerad - allt samlat i en pärm.
 
Eftersom det i blogginlägget antyddes att det var ett minimikrav att hålla ordning på dessa saker satte jag genast igång att leta. Jag hittade anteckningar om vikt, sjukdomar och vaccineringar - inte samlat på ett ställe, utan lite här och lite där. Nu skall de sättas in i en pärm, för det är hög tid att jag blir en någorlunda riktig mor.
 
Bland handlingarna hittade jag uppgifter från min egen födelse i början av 40-talet. Jag noterade att de innehöll mätningar av huvudets omkrets och bredd, hakspets- och nackspetslängd samt bröst- och skulderomfång, något som inte fanns med på äldste sonens kort 24 år senare. Undrar just vad nyttan var med dessa mätningar och vad nackspetsen är för något? Googlade på skallmätningar men hittade mest deprimerande läsning knuten till rasbiologi. Vill gärna tro att syftet var något annat.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar