fredag 17 februari 2012

TEAMWORK


Städdag och strålande solsken. Det går dåligt ihop - men det går. Efter att ha tagit en promenad på förmiddagen var det dags att ta itu med den måttligt roande uppgiften. Mellan 11-kaffe och lunch hann jag med att göra rent sovrum, badrum och tvättstuga.

Sedán lockade det fina vädret ut mig igen. För första gången i år satt jag på altanen och läste, insvept i en varm pläd. Jag kunde inte riktigt koncentrera mig på boken Henderson the rain king av Saul Bellow, som är både rolig och spännande, för jag började fundera på snö och på Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg, som jag läste för några år sedan. Fröken Smilla är en grönländska som bor i Köpenhamn och som får stor användning för sina kunskaper om snö och is i samband med ett mord. Men, vad vet jag om snö? Kramsnö, blötsnö och nysnö förstås och att viss snö är tyngre än annan har man ju blivit varse vid snöskottning. Idag utökade jag mitt ordförråd med det egenuppfunna ordet "fetsnö". Efter att solen hade lyst på snön såg den faktiskt riktigt aptitlig ut, gnistrande med en något blank yta. "Fetsnö" låter ju inte så intagande direkt men jag tror knappast att det ordet ingår ens i fröken Smillas vokabulär trots att hon har så många uttryck för snö.

Ja, så gjorde sig städningen gällande igen och jag packade ihop och gick in och städade klart. Jag gillar verkligen inte att städa men det är skönt när det är gjort och nu ser jag fram mot att se "På spåret" och "Skavlan" på TV ikväll.

Tack vare att Stora O stod för matlagningen idag gick det alltså att både städa och vara ute i det vackra vädret. Teamwork!


2 kommentarer:

  1. Så bra ni har det! Enligt Vi i Villas undersökning så säger 25% av kvinnor och 22% av män att städningen är den största orsaken till gräl i äktenskapet.

    SvaraRadera
  2. Det låter idylliskt men det knorras ibland också. Soppan Stora O lagade har vi ätit i tre dagar. Nu är den äntligen slut men det har varit bra att ha middagsmaten klar igår och idag när jag har haft fullt upp med att leta efter bortkomna handlingar.

    SvaraRadera