torsdag 2 februari 2012

LARS NORRMAN


I tisdags var jag på "symöte" i Göteborg. Att kalla det symöte är egentligen vilseledande, för vi är några vänner som har träffats i många, många år utan att några handarbeten någonsin har synts till. Däremot har vi glatts åt varandras sällskap och ventilerat allt mellan himmel och jord.

Värdhemmet den här gången har mycket konst på väggarna, även på toan, där jag fick se den här litografin av Lars Norrmans "rumpnissor". Ett riktigt passande motiv i ett badrum tycker jag, som då fick idén till detta inlägg och skyndade mig att ta fram kameran.

Lars Norrmans (1915-1979) grafiska produktion var enorm och hans storhetstid låg runt 1940-talet. Han var både konstnär och författare och reste mycket, vilket speglas i hans konst och i de reseskildringar han skrev. Vill du se fler av hans verk kan du göra det här.

4 kommentarer:

  1. Annars kan ni komma hem till mig. Jag har en Lars Norrman just ovanför där jag sitter vid datorn. Det är två män seglande i en liten skuta.

    SvaraRadera
  2. Oj vilken fin tavla, denna hade vi på väggen i mitt barndomshem på 70-talet. Undrar om jag kan låna ditt foto av tavlan för en efterlysning. Denna skulle jag vilja äga ! Vänligen Sanne Liveros

    SvaraRadera
  3. Hej Sanna!

    Du får gärna använda mitt foto. Lycka till!

    SvaraRadera