torsdag 16 februari 2012

REINKARNATION

Skarabé

En av våra allra bästa vänner, ledsamt nog död sedan 1983, har efterlämnat många dikter som han skrivit, bl a den här som handlar om reinkarnation:

Jag vill famna själva livet
jag vill leva det igen
är det något jag vill tro på
är det själavandringen.
Låt min själ bo i en groda
eller i en skarabé
bara jag förmår att känna
och har ögon som kan se.
Hud som kan förnimma
värmen från en sommardag,
känna värme, känna kyla,
känna smärtan av ett slag.
Ögon som kan skilja
ljusets dag från mörkrets natt.
Ge mig dessutom en vilja
så att jag kan tro på att
det är värt att leva om igen.

Erik S. Erikson


En skarabé är en egyptisk avbild av den heliga pillerbaggen, en symbol för liv och återfödelse. Erik, som var både allmänbildad och verbalt begåvad, kände till detta medan jag fick konsultera Wikipedia. Där stod också att läsa att Scarabeus sacer (pillerbaggen) tillhör familjen bladhorningar som det totalt i världen finns 26 000 arter av. I Sverige 96.

2 kommentarer:

  1. läste just en roman där en skarabé spelar en stor roll. Mystiskt sammanträffande, eller inte.

    SvaraRadera
  2. Det kan man nog tycka att det var. Vad heter boken?

    SvaraRadera