fredag 11 november 2011

SNART 50 ÅR MED PERSTORP

Foto: Ulla Olofsson

Vårt köksbord har vi haft i snart 50 år. Bordet köpte vi på auktion för en krona. Svärfar limmade på en Perstorpsskiva, som har varit helt fantastisk. Sedan 1964 har vi dagligen använt bordet. Utöver alla måltider som vår familj under dessa år har intagit vid köksbordet har jag också använt det som bakbord, och bakat har jag gjort mycket.

Detta är en hyllning till bordet och till Perstorpsplattan som har stått rycken så länge och som vi förmodligen kommer att behålla vår livstid ut, eftersom vi tycker att det är fint och för att vi har så många positiva minnen förknippade med måltiderna kring bordet.

Visst har det funnits tider när jag varit mer förändringsbenägen och det skall erkännas att jag mer än en gång antastat maken och bett honom byta ut Perstorpsskivan mot en skiva av trä. Stora O har envist nekat mig denna tjänst med motiveringen att hans far hade limmat på skivan och att den därför skulle vara kvar. Varenda gång ämnet har varit uppe till diskussion har det argumentet plus det faktum att det är mer hygieniskt att baka på Perstorpsskivan vägt tungt i slutändan.

Numera är jag bara helt förundrad över att bordet har hängt med i så många år, och, inte för att jag bryr mig om vilket, nu har Perstorpsplattor blivit moderna igen. Coolt, som nutidens ungdomar skulle uttrycka det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar