söndag 13 november 2011

FARS DAG

Stora O, glad pappa i Prag
Foto: Ulla Olofsson

Idag firar jag minnet av min egen far som har betytt oerhört mycket för mig. Han, liksom Stora O för våra söner, har varit goda förebilder, vilket resulterat i att M och D har blivit jättebra pappor åt sina barn.

Vän av ordning kan nu tänka att det inte är min sak att lyfta fram make och söner på fars dag, eftersom inte någon av dem är min pappa, men jag gör det ändå, för jag vet hur mycket de betyder för våra barn och barnbarn, och givetvis för mig.

Vad innebär det då att vara en god far? Enligt min erfarenhet är det att ha en uppriktig vuxen människa i sin närhet som alltid finns där just för mig, som delar mina funderingar, problem och glädjeämnen och som jag kan lita på i alla lägen. Det finns säkert många fler egenskaper som en god far kan tillgodoräkna sig och alla dessa sammanlagda bidrar till en stabil grund att stå på inför framtiden.

Torbjörn Flygt har i sin senast utkomna bok "Outsider" låtit romanens huvudperson, Johan Kraft, skapa sin egen papparoll, eftersom han växte upp utan far. Det måste vara betydligt svårare än att ha en förebild. Själv aktar sig Torbjörn Flygt för att låta arbetet gå före kontakten med barnen, som ofta var ett misstag som tidigare generationers fäder gjorde. TF var oftast ensam om att vara ute med barnvagnen när han själv var småbarnsförälder men har noterat att det har skett en förändring i mansrollen sedan dess och att man nu ser unga pappor i grupp ute och promenerar med sina barnvagnar. Det är han nog inte ensam om att glädjande ha noterat.

Min pappa, vill jag påstå, var föregångare när det gäller att ägna sig åt oss barn. Redan på 40-talet var det helt naturligt för honom att t ex laga mat och ta med oss ut på en promenad på söndagsmorgonen så att mamma skulle kunna få sova ut, detta trots att han steg upp klockan 5 för att hinna till sitt jobb alla dagar utom just på söndagen, då han var ledig.

Stort grattis till alla pappor, särskilt de som är närvarande för sina barn. Jag är glad och stolt över att min man och mina söner är av den ullen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar