tisdag 8 november 2011

100-ÅRING



I år firar klassikern Nivea-creme 100 år. Hudkrämen lanserades alltså 1911. Forskarna hade då upptäckt emulgeringsmedlet eucerit och man kunde för första gången blanda vatten och olja i en emulsion. Med fuktgivande lipider, oljor och milda essenser som tillsatser blev resultatet denna hudkräm som skyddar mot sol, vind och kyla.

Nivea har följt mig genom hela mitt liv. Som liten smordes jag, liksom de flesta barn, in med Nivea och som vuxen har jag blivit Nivea trogen, trots alla fantastiska produkter som lovar att ta bort rynkor och hålla oss utseendemässigt evigt unga. Efter alla års användning har jag vant mig vid konsistensen och den svaga väldoften och genom att, för det mesta, inte ha låtit mig ryckas med av lockande reklam för andra hudkrämer har jag sparat mycket pengar. Visst syns det att jag inte är ung längre men skyddad mot sol, vind och kyla har jag varit i alla fall.

1935 kostade en burk Nivea 50 öre och 1959 tillkom logotypen med den karaktäristiska "creme" på burken, som ser likadan ut än idag. Huvudkontoret ligger i Hamburg och det svenska företaget Beiersdorf AB i Göteborg. 

2 kommentarer:

  1. Du borde ta betalt för reklamen!

    SvaraRadera
  2. Reklamen bjuder jag på, "because you are worth it."

    UBO

    SvaraRadera