onsdag 30 november 2011

HAR DU SVÅRT ATT HITTA RÄTTA ORDET?


Vi har en underbar poesibok av Bertil Svensson, som tidigare har varit lärare och skolledare i Göteborg och numera är pensionär. Boken, vars titel är "En dikt är ett skrin med en tanke i. Öppna det och släpp tanken fri!", fick stora O och jag av våra goda vänner M och M vid ett av deras besök hos oss.

Den lilla boken innehåller dikter av varierande slag. Den här tycker jag är rar, varför jag gärna delar med mig den till er:

Outsagt
Du söker rätta ordet som
skall säga att du tycker om
mycket, mycket, mera, mest!
Säg vilket ord är bäst?
Det ordet hittar du ej lätt.
Men man förstår dig ändå rätt,
om det får osagt dallra:
Du är min allra, allra ........

Det är många som inte kan få fram det rätta ordet men låt det dallra, det blir bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar