onsdag 2 november 2011

MORMORSRUTOR

Mormorsrutor
Foto: Ulla Olofsson


Idag går det trögt! Efter de vanliga morgonsysslorna tog Stora O och jag en stärkande promenad i det härliga höstvädret. På eftermiddagen började vi att städa, Stora O på övervåningen och jag på undervåningen men när det var dags för kafferast enades vi om att vi gott kunde skjuta upp städningen tills i morgon.

Själv körde jag fast när jag rensade upp i läshögen på golvet intill min säng. Det var en hög med blandat innehåll skall ni veta, för jag har många läsprojekt på gång samtidigt. Jag måste kunna välja så att det jag läser passar min sinnesstämning. Det är viktigt men ibland vet jag inte vilken den (sinnesstämningen) är och då tar jag till ett korsord. Som alltid när jag städar i närheten av en bokhylla eller en läshög på golvet börjar jag att läsa och då är det kört med städningen.

Så vad händer nu när vi bestämt oss för att resten av dagen skall vara en "slinkedag?" Jo, jag skall i alla fall slå mig ner i en bekväm fåtölj vid brasan och virka mormorsrutor. Jag började med virkandet igår, då jag virkade fem rutor och bestämde mig för att rutorna skall bli en babyfilt. Mormorsrutor! Vad håller jag på med? Jag är ju farmor och kan omöjligt bli mormor, men förhoppningsvis kommer det att finnas något litet pyre som kan snusa under mina "farmorsrutor" när filten är klar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar