onsdag 1 oktober 2014

INHÖSTAT


Idag har jag höstat in morötterna. De hade nog kunnat stå kvar i landet ännu ett tag om inte gnagare av något slag hade börjat kalasa på dem. Kalasade gjorde också våra ulliga och gulliga på de angripna morötterna och all blasten.

Nu skall jag mjölksyra en del tillsammans med vitkål, så att också vi får glädje och nytta av skörden. Det jag nu funderar över är att jag kanske inte skulle ha tvättat de morötter som skall förvaras för senare användning. Onödigt tankearbete kanske, för det är ju redan gjort - men, å andra sidan, kan det ju vara bra att veta till ett annat år.

Om yngre personer skulle läsa det här, kräver kanske uttrycket inhösta en förklaring. Det är ett gammaldags ord för bl a skörda. Jag tycker att det är ett bra och talande ord, för det är ju mycket som skördas just på hösten.



PS. Man skulle kunna tro att det bara är jag som gör något här på torpet men så är inte fallet. Stora O är ute och slår med trimmern för det vilda. Rätt skall vara rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar