söndag 26 oktober 2014

TILL MBY

Seglats utanför Skärhamn för många år sedan.

Detta inlägg är tillägnat dig, MBY, eftersom du bett mig berätta hur det gick med ugnsrengöringen som jag påbörjade igår och avslutade idag.

Jo, tack - jag är riktigt nöjd med resultatet. Inte sedan spisen var ny har ugnen varit så väl rengjord som nu. Ibland är det bra att göra en stor grej av något man håller på med, för jag tror att man då tänker mer på hur man gör, eller hur man bör göra rättare sagt. Igår, t ex, skrev jag att ställen där man placerar plåtarna satt fast i ugnsväggarna på spisen, vilket jag tyckte var märkligt och som sedan visade sig vara felaktigt. Stora O hjälpte mig att ta bort dem (inte svårt alls) och tände dessutom lampan i ugnen, vilket givetvis också underlättade när jag tvättade bort bakpulversmeten idag. Lite pinsamt tyckte jag det var att jag inte hade kommit på detta själv, men äras den som äras bör. Den här gången lämnades inget åt slumpen. Vi till och med tog isär ugnsluckan och gjorde rent emellan, något som inte har gjorts på länge. Men, lönen är mödan värd och nu är ugnen, t o m fönstret i luckan, skinande rena. Den stora fördelen med rengöring med bakpulverpasta är att man inte behöver använda rengöringsmedel med kemikalier.

Bilden har absolut inget med ugnsrengöring att göra men jag tycker att den muntrar upp i höstrusket. Segla lugnt min vän!

2 kommentarer:

  1. Tänk vad härligt vi hade på den tiden. Men du hade besvär med lä och lovart, föredrog istället babord och styrbord.
    Duktigt med ugnen. Men hur fick ni isär ugnsluckan? Det har jag aldrig gjort. Säkert finns där smuts emellan.

    SvaraRadera
  2. Ja, det var härliga tider och balansen var god. Beträffande ugnsluckan mailar jag en bild på spärren på vår ugnslucka. Ha det gott!

    SvaraRadera